Zipnews

Wybieramy i streszczamy najważniejsze wiadomości

rosja ukraina USA separatyści Unia Europejska państwo islamskie UE Niemcy dżihadyści putin prezydent Francja

Marsjański łazik Opportunity ma problemy z pamięcią

Nauka i Technologie

Łazik Opportunity bada powierzchnię Czerwonej Planety od stycznia 2004 roku. Początkowo miał działać przez 90 dni, jednak zarówno sam pojazd, jak i aparatura badawcza zachowały sprawność mimo upływu tego czasu, więc misję została przedłużona. Przez dekadę Opportunity przejechał po powierzchni Marsa ponad 40 kilometrów.

Rekordowa misja może jednak już niedługo dobiec końca. Wynika to z faktu, że część zamontowanej w pojeździe pamięci flash uległa zużyciu, co zwiększa ryzyko, że część danych jest tracona przed przesłaniem na Ziemię. Kontrola misji usiłuje obejść ten problem, modyfikując oprogramowanie łazika tak, by ten korzystał jedynie ze sprawnych modułów pamięci.

Odpowiedzialny za misję łazika John Callas stwierdził: „Pamięć flash ma ograniczoną żywotność. Po pewnej liczbie cykli zapisu/odczytu niektóre komórki się zużywają. Podejrzewamy, że po 11 latach pracy, jesteśmy świadkami zużycia części komórek.”

poprzedni następny nastepny post

Najlepiej pisze o tym: http://kopalniawiedzy.pl/lazik-Mars-Opportunity,21661

Udostępnij

Za nami prawdopodobnie najcieplejszy rok od 1880 r.

Nauka i Technologie Ciepło efekt cieplarniany Gazy cieplarniane Ocieplenie klimatu przyroda temperatura warunki życia zmiany klimatyczne

Pomiary z 11 miesięcy 2014 roku, przeprowadzone przez trzy główne organizacje, badające zmiany klimatyczne, wskazują, że miniony rok był prawdopodobnie najcieplejszym w historii pomiarów. Regularne pomiary temperatury są prowadzone od 1880 roku, a do potwierdzenia ustanowienia nowego, rocznego rekordu średniej temperatury potrzeba jeszcze potwierdzenia i opracowania wyników z grudnia.

Szczególnie wysokie temperatury odnotowano m.in. w Australii, w północnej Europie i w Kalifornii. Rekordowo ciepło było także na Syberii, gdzie zaobserwowano pojawianie się głębokich dziur w gruncie. Według jednej z hipotez jest to wyniku uwalniania metanu przez rozmarzającą wieczną zmarzlinę.

Poza globalnym rekordem, rok 2014 ustanowił również lokalne rekordy temperatury – m.in. okres od sierpnia od października był w Holandii najcieplejszy od 1706 roku.

Udostępnij Komentarze

Najlepiej pisze o tym: http://kopalniawiedzy.pl/ocieplenie-temperatura-rok-2014,21659

Rodzaje ogumienia w wózkach widłowych

Oferty still

Wózki magazynowe mają wśród rodzajów ogumienia opony penumatyczne (pompowane), opony superelastyczne (pełne) i opaski superelastyczne. Opony do wózków można dostać w kolorze czarnym oraz w wersji niebrudzącej (np. zielone, białe lub szare).

Opony pneumatyczne (pompowane)

Wózki widłowe z oponami pneumatycznymi są przeznaczone do intensywnej eksploatacji. Głęboki bieżnik umożliwia przyczepność i trakcję. Diagonalna konstrukcja opon czyni je stabilnymi i bezpiecznymi. Opony są odporne na zużycie i mogą być stosowane nawet w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Opony pneumatyczne montowane są do felgi za pomocą dętki i ochraniacza. Przy stosowaniu tego rodzaju ogumienia należy zwrócić uwagę na zachowanie zalecanego przez producenta ciśnienia powietrza. Zapewnia ono poprzeczną stabilność wózka, wytrzymałość, bezpieczeństwo przewożonego towaru i żywotność opon. W kategorii opon penumatycznych rozróżniamy opony diagonalne i radialne. Diagonalne są odporne na uszkodzenia ściany bocznej i są stabilne (oznaczenie opony diagonalnej – 23×9-10). Składają się ze stopki, kordu i bieżnika. Kord i stopka stanowią ochronę kołnierza felgi. Opony radialne dają wysoki komfort jazdy i mają niskie opory toczenia (oznaczenia opony radialnej (23x9R10). Składają się ze stopki, stalowego kordu, opasania i bieżnika. Przeznaczone są do ogólnych zastosowań.

66d0cf3661

Opony superelastyczne (pełne)

Ze względu na swoją konstrukcję, opony superelastyczne są mniej narażone na przebicia niż opony pneumatyczne. Opony superelastyczne wymieniane są na specjalnych prasach hydraulicznych i mają mniejszą amortyzację. W trakcie montażu opon wykorzystywane są: pierścienie stożkowe, specjalistyczne kosze i podstawki. Opona składa się z warstwy bazowej, warstwy amortyzującej, ściany bocznej i bieżnika. Ma niskie opory toczenia. Jest bezobsługowa i ma dużą stabilność statyczną.

Opaski do wózków jezdniowych podnośnikowych

Opaski do wózków wykonywane są z mieszanki gumowej. Są osadzone na stalowej opasce bądź mają stalowy oplot umieszczony wewnątrz gumowej opaski. Ich celem jest zapewnienie większej nośności i stabilności wózka. Mają wytrzymają konstrukcję, dzięki której nadają się do pracy w ciężkich warunkach. Są odporne na pęknięcia i nacięcia. Opaski wykorzystywane są w wózkach, maszynach drogowych i platformach służących przewożeniu ciężkich ładunków.

Zobacz też: Jak koła wpływają na wydajność paleciaka?

 

 

Udostępnij Komentarze

Najlepiej pisze o tym: http://kopalniawiedzy.pl/ocieplenie-temperatura-rok-2014,21659