Zipnews

Wybieramy i streszczamy najważniejsze wiadomości

rosja ukraina USA separatyści Unia Europejska państwo islamskie UE Niemcy dżihadyści putin prezydent Francja

Bolesne wspomnienia są trudniejsze do zapomnienia

Nauka i Technologie

Dramatyczne przeżycia pobudzają w mózgu większa liczbę neuronów, co sprawia, że tworzące się wówczas połączenia nerwowe są silniejsze. Hipoteza, postawiona 65 lat temu przez kanadyjskiego psychologa Donalda Hebba znalazła częściowe potwierdzenie we współczesnych badaniach.

Naukowcy ze Stanów Zjednoczonych i Japonii zweryfikowali ją za pomocą optogenetyki, tworząc światłoczułe białka, które zostały wbudowane w połączenia nerwowe w mózgach szczurów. Dzięki temu badacze mogli śledzić przebieg impulsów elektrycznych i manipulując ich przekazywaniem tworzyli warunki, w których wytresowane wcześniej szczury przestawały kojarzyć dźwięk z serwowanym im wcześniej elektrowstrząsem.

Zdaniem badaczy prowadzone na szczurach eksperymenty mogą w przyszłości przydać się m.in. do skutecznego leczenia stresu pourazowego. Jak stwierdził Joshua Johansen z japońskiego instytutu Riken: „może zamiast koncentrować się na mechanizmach zapominania, powinniśmy próbować odwrócić proces, który towarzyszy samemu tworzeniu się wspomnień. Ustalenia zawarte w naszej pracy mogą być tu istotne i pomóc zarówno w badaniach procesu zapominania, jak i blokowania samego zapamiętywania.”

poprzedni następny nastepny post

Najlepiej pisze o tym: http://www.rmf24.pl/nauka/news-bolesnych-wspomnien-trudniej-sie-pozbyc,nId,1572847

Udostępnij

Wspólny przodek ptaków stracił zęby 116 mln lat temu

Nauka i Technologie Badania genetyczne biologia Genetyka Genom Geny paleontologia przyroda ptaki zęby Zoologia zwierzęta

W toku ewolucji utraty zębów doświadczyło wiele gatunków różnych zwierząt: żółwie, ptaki i niektóre ssaki. W przypadku ptaków nie było zgodności, w jaki sposób do tego doszło – czy zęby utraciło niezależnie kilka różnych linii ptaków, czy może ich wspólny przodek.

Szukając odpowiedzi na to pytanie naukowcy z University of California w Riverside i Montclair State University sprawdzili geny 48 gatunków, reprezentujących wszystkie rzędy ptaków. Ponieważ u wszystkich wykryli istnienie tych samych mutacji, doszli do wniosku, że zęby stracił wspólny przodek wszystkich współczesnych ptaków, a zdarzyło się to około 116 mln lat temu. Stopniowa utrata zębów prawdopodobnie była w tym przypadku wynikiem kształtowania się dzioba.

O badaniach opowiada prof. Mark Springer z Montclair State University: „(…) „martwe geny”, jak pozostałości martwych organizmów, mogą wciąż opowiedzieć jakąś historię. Takie DNA z krypty to potężne narzędzie do odkrywania tajemnic historii ewolucyjnej. Od czasu odkrycia skamieniałości Archaeopteryksa w 1861 roku wiadomo, że ptaki miały uzębionych przodków. Historia, jak te zęby straciły pozostała nieznana przez kolejnych ponad 150 lat.”

Udostępnij Komentarze

Najlepiej pisze o tym: http://www.rmf24.pl/nauka/news-kiedy-ptakom-wypadly-zeby,nId,1573664

Rodzaje ogumienia w wózkach widłowych

Oferty still

Wózki magazynowe mają wśród rodzajów ogumienia opony penumatyczne (pompowane), opony superelastyczne (pełne) i opaski superelastyczne. Opony do wózków można dostać w kolorze czarnym oraz w wersji niebrudzącej (np. zielone, białe lub szare).

Opony pneumatyczne (pompowane)

Wózki widłowe z oponami pneumatycznymi są przeznaczone do intensywnej eksploatacji. Głęboki bieżnik umożliwia przyczepność i trakcję. Diagonalna konstrukcja opon czyni je stabilnymi i bezpiecznymi. Opony są odporne na zużycie i mogą być stosowane nawet w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Opony pneumatyczne montowane są do felgi za pomocą dętki i ochraniacza. Przy stosowaniu tego rodzaju ogumienia należy zwrócić uwagę na zachowanie zalecanego przez producenta ciśnienia powietrza. Zapewnia ono poprzeczną stabilność wózka, wytrzymałość, bezpieczeństwo przewożonego towaru i żywotność opon. W kategorii opon penumatycznych rozróżniamy opony diagonalne i radialne. Diagonalne są odporne na uszkodzenia ściany bocznej i są stabilne (oznaczenie opony diagonalnej – 23×9-10). Składają się ze stopki, kordu i bieżnika. Kord i stopka stanowią ochronę kołnierza felgi. Opony radialne dają wysoki komfort jazdy i mają niskie opory toczenia (oznaczenia opony radialnej (23x9R10). Składają się ze stopki, stalowego kordu, opasania i bieżnika. Przeznaczone są do ogólnych zastosowań.

66d0cf3661

Opony superelastyczne (pełne)

Ze względu na swoją konstrukcję, opony superelastyczne są mniej narażone na przebicia niż opony pneumatyczne. Opony superelastyczne wymieniane są na specjalnych prasach hydraulicznych i mają mniejszą amortyzację. W trakcie montażu opon wykorzystywane są: pierścienie stożkowe, specjalistyczne kosze i podstawki. Opona składa się z warstwy bazowej, warstwy amortyzującej, ściany bocznej i bieżnika. Ma niskie opory toczenia. Jest bezobsługowa i ma dużą stabilność statyczną.

Opaski do wózków jezdniowych podnośnikowych

Opaski do wózków wykonywane są z mieszanki gumowej. Są osadzone na stalowej opasce bądź mają stalowy oplot umieszczony wewnątrz gumowej opaski. Ich celem jest zapewnienie większej nośności i stabilności wózka. Mają wytrzymają konstrukcję, dzięki której nadają się do pracy w ciężkich warunkach. Są odporne na pęknięcia i nacięcia. Opaski wykorzystywane są w wózkach, maszynach drogowych i platformach służących przewożeniu ciężkich ładunków.

Zobacz też: Jak koła wpływają na wydajność paleciaka?

 

 

Udostępnij Komentarze

Najlepiej pisze o tym: http://www.rmf24.pl/nauka/news-kiedy-ptakom-wypadly-zeby,nId,1573664