Zipnews

Wybieramy i streszczamy najważniejsze wiadomości

rosja ukraina USA separatyści Unia Europejska państwo islamskie UE Niemcy dżihadyści putin prezydent polska

Japońska sonda Hayabusa 2 pobierze próbki z asteroidy

Nauka i Technologie

JAXA, czyli japońska agencja kosmiczna, rozpoczęła misję sondy Hayabusa 2. Wystrzelona z kosmodromu Tanegashima sonda ma w 2018 roku dotrzeć do planetoidy 1999 JU3 (typu C), na której wyląduje, pobierze próbki i wróci z nimi na Ziemię.

Będzie to druga tego typu misja w historii. Pierwsza, rozpoczęta w 2010, zakończyła się sukcesem, gdy sonda Hayabusa powróciła z próbkami planetoidy 25143 Itokawa (typu S). Celem japońskiej agencji jest zebranie próbek z każdej z trzech głównych grup planetoid: C, S oraz X.

Aby ułatwić pobranie próbek, Hayabusa 2 została wyposażona w urządzenie z niewielkim ładunkiem pirotechnicznym, dzięki któremu na powierzchni planetoidy powstanie sztuczny krater. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2019 roku sonda powinna rozpocząć lot powrotny na Ziemię.

poprzedni następny nastepny post

Najlepiej pisze o tym: http://www.kosmonauta.net/2014/12/udany-start-hayabusa-2-03-12-2014/

Udostępnij

To nie ludzie wytępili amerykańskie mastodonty

Nauka i Technologie alaska Ameryka biologia Cieśnina Beringa historia Kanada Mamuty Mastodonty paleontologia Polowania Zlodowacenie

Badania szczątków amerykańskich mastodontów wskazują, że to nie ludzie wybili te wielkie zwierzęta. Dzięki finansowanemu przez kanadyjski rząd programowi Yukon Palaeontology Program, prof. Grant D. Zazula ponownie przebadał znane pozostałości amerykańskich mastodontów.

Dzięki użyciu innej metody datowania znalezisk prof. Zazula zauważył, że dotychczasowe oceny wieku odnalezionych kości były błędne – zwierzęta zaczęły wymierać pomiędzy zlodowaceniami, około 70 tys. lat temu, a zatem przed pojawieniem się ludzi. Podsumował to jeden z badaczy, Ross MacPhee:

„Nie mówimy, że ludzie nie przyłożyli ręki do wymarcia megafauny 10 tys. lat temu, ale nowe badania nasuwają całkiem inny scenariusz niż ten (…), że to ludzka zachłanność doprowadziła do całkowitego wymarcia mastodontów.”

Udostępnij Komentarze

Najlepiej pisze o tym: http://nauka.money.pl/artykul/mastodonty-z-alaski-wyginely-przed-nadejsciem,139,0,1669771.html

Rodzaje ogumienia w wózkach widłowych

Oferty still

Wózki magazynowe mają wśród rodzajów ogumienia opony penumatyczne (pompowane), opony superelastyczne (pełne) i opaski superelastyczne. Opony do wózków można dostać w kolorze czarnym oraz w wersji niebrudzącej (np. zielone, białe lub szare).

Opony pneumatyczne (pompowane)

Wózki widłowe z oponami pneumatycznymi są przeznaczone do intensywnej eksploatacji. Głęboki bieżnik umożliwia przyczepność i trakcję. Diagonalna konstrukcja opon czyni je stabilnymi i bezpiecznymi. Opony są odporne na zużycie i mogą być stosowane nawet w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Opony pneumatyczne montowane są do felgi za pomocą dętki i ochraniacza. Przy stosowaniu tego rodzaju ogumienia należy zwrócić uwagę na zachowanie zalecanego przez producenta ciśnienia powietrza. Zapewnia ono poprzeczną stabilność wózka, wytrzymałość, bezpieczeństwo przewożonego towaru i żywotność opon. W kategorii opon penumatycznych rozróżniamy opony diagonalne i radialne. Diagonalne są odporne na uszkodzenia ściany bocznej i są stabilne (oznaczenie opony diagonalnej – 23×9-10). Składają się ze stopki, kordu i bieżnika. Kord i stopka stanowią ochronę kołnierza felgi. Opony radialne dają wysoki komfort jazdy i mają niskie opory toczenia (oznaczenia opony radialnej (23x9R10). Składają się ze stopki, stalowego kordu, opasania i bieżnika. Przeznaczone są do ogólnych zastosowań.

66d0cf3661

Opony superelastyczne (pełne)

Ze względu na swoją konstrukcję, opony superelastyczne są mniej narażone na przebicia niż opony pneumatyczne. Opony superelastyczne wymieniane są na specjalnych prasach hydraulicznych i mają mniejszą amortyzację. W trakcie montażu opon wykorzystywane są: pierścienie stożkowe, specjalistyczne kosze i podstawki. Opona składa się z warstwy bazowej, warstwy amortyzującej, ściany bocznej i bieżnika. Ma niskie opory toczenia. Jest bezobsługowa i ma dużą stabilność statyczną.

Opaski do wózków jezdniowych podnośnikowych

Opaski do wózków wykonywane są z mieszanki gumowej. Są osadzone na stalowej opasce bądź mają stalowy oplot umieszczony wewnątrz gumowej opaski. Ich celem jest zapewnienie większej nośności i stabilności wózka. Mają wytrzymają konstrukcję, dzięki której nadają się do pracy w ciężkich warunkach. Są odporne na pęknięcia i nacięcia. Opaski wykorzystywane są w wózkach, maszynach drogowych i platformach służących przewożeniu ciężkich ładunków.

Zobacz też: Jak koła wpływają na wydajność paleciaka?

 

 

Udostępnij Komentarze

Najlepiej pisze o tym: http://nauka.money.pl/artykul/mastodonty-z-alaski-wyginely-przed-nadejsciem,139,0,1669771.html