Zipnews

Wybieramy i streszczamy najważniejsze wiadomości

rosja ukraina USA separatyści Unia Europejska państwo islamskie UE Niemcy dżihadyści putin prezydent polska

Curiosity potwierdza: na powierzchni Marsa była woda

Nauka i Technologie

Curiosity to łazik, wysłany na Marsa przez NASA. Od 2012 roku pojazd bada Czerwoną Planetę, a niedawno przeanalizował próbkę, pobraną z pierwszego odwiertu w marsjańskich skałach. Odwiert został wykonany pod koniec września, a następnie automatyczne ramię zebrało uzyskany w ten sposób proszek i przeniosło go do laboratorium we wnętrzu łazika.

Badanie potwierdziło hipotezy, stawiane wcześniej na podstawie obserwacji powierzchni planety (Curiosity wylądował na dnie – prawdopodobnie – dawnego jeziora). Hematyty znalezione w próbce, pobranej u podnóża góry Aeolis Mons wskazują, że skała utleniała się, będąc pod wpływem marsjańskiej atmosfery i wody.

poprzedni następny nastepny post

Najlepiej pisze o tym: http://dlapilota.pl/wiadomosci/pap/nasa-podala-najnowsze-wyniki-badania-marsjanskich-skal-przez-lazik-curiosity

Udostępnij

Praca na nocnej zmianie przyspiesza starzenie mózgu

Nauka i Technologie Intelekt mózg neurologia pamięć praca Praca w nocy Wiek mózgu Zdolności poznawcze

Praca w nocy jest niekorzystna dla ludzkiego mózgu. Do takich wniosków doszli badacze z Universite de Toulouse-Inserm w Tuluzie, którzy dzięki międzynarodowemu wsparciu zbadali ponad 3,2 tys. ludzi, z których 1500 pracowało na nocnej zmianie.

Testy sprawdzające pamięć, szybkość myślenia i inne zdolności intelektualne badacze przeprowadzili na ochotnikach w wieku 32 – 62 lata i powtarzali je co 5 lub co 10 lat. Okazało się, ze nocna praca, trwająca dłużej niż dekadę sprawia, że mózgi badanych osób pracują jakby były ponad sześć lat starsze, a powrót do pełnej sprawności intelektualnej może trwać nawet do pięciu lat po zakończeniu pracy w nocy.

Osoby pracujące w nocy mają również gorszą jakość snu od tych, które nigdy nie pracowały w taki sposób. Wyniki badań skomentował dr Philip Tucker ze Swansea University: „Najprawdopodobniej osoby próbujące wykonać złożone zadanie umysłowe mogą robić więcej błędów i pominięć, być może jedna na 100 popełni błąd, który będzie miał bardzo istotne konsekwencje, ale trudno ocenić, jak duże skutki będzie to mieć w codziennym życiu”.

Udostępnij Komentarze

Najlepiej pisze o tym: http://tech.money.pl/medycyna/artykul/praca-na-nocne-zmiany-przedwczesnie-postarza,115,0,1652595.html

Rodzaje ogumienia w wózkach widłowych

Oferty still

Wózki magazynowe mają wśród rodzajów ogumienia opony penumatyczne (pompowane), opony superelastyczne (pełne) i opaski superelastyczne. Opony do wózków można dostać w kolorze czarnym oraz w wersji niebrudzącej (np. zielone, białe lub szare).

Opony pneumatyczne (pompowane)

Wózki widłowe z oponami pneumatycznymi są przeznaczone do intensywnej eksploatacji. Głęboki bieżnik umożliwia przyczepność i trakcję. Diagonalna konstrukcja opon czyni je stabilnymi i bezpiecznymi. Opony są odporne na zużycie i mogą być stosowane nawet w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Opony pneumatyczne montowane są do felgi za pomocą dętki i ochraniacza. Przy stosowaniu tego rodzaju ogumienia należy zwrócić uwagę na zachowanie zalecanego przez producenta ciśnienia powietrza. Zapewnia ono poprzeczną stabilność wózka, wytrzymałość, bezpieczeństwo przewożonego towaru i żywotność opon. W kategorii opon penumatycznych rozróżniamy opony diagonalne i radialne. Diagonalne są odporne na uszkodzenia ściany bocznej i są stabilne (oznaczenie opony diagonalnej – 23×9-10). Składają się ze stopki, kordu i bieżnika. Kord i stopka stanowią ochronę kołnierza felgi. Opony radialne dają wysoki komfort jazdy i mają niskie opory toczenia (oznaczenia opony radialnej (23x9R10). Składają się ze stopki, stalowego kordu, opasania i bieżnika. Przeznaczone są do ogólnych zastosowań.

66d0cf3661

Opony superelastyczne (pełne)

Ze względu na swoją konstrukcję, opony superelastyczne są mniej narażone na przebicia niż opony pneumatyczne. Opony superelastyczne wymieniane są na specjalnych prasach hydraulicznych i mają mniejszą amortyzację. W trakcie montażu opon wykorzystywane są: pierścienie stożkowe, specjalistyczne kosze i podstawki. Opona składa się z warstwy bazowej, warstwy amortyzującej, ściany bocznej i bieżnika. Ma niskie opory toczenia. Jest bezobsługowa i ma dużą stabilność statyczną.

Opaski do wózków jezdniowych podnośnikowych

Opaski do wózków wykonywane są z mieszanki gumowej. Są osadzone na stalowej opasce bądź mają stalowy oplot umieszczony wewnątrz gumowej opaski. Ich celem jest zapewnienie większej nośności i stabilności wózka. Mają wytrzymają konstrukcję, dzięki której nadają się do pracy w ciężkich warunkach. Są odporne na pęknięcia i nacięcia. Opaski wykorzystywane są w wózkach, maszynach drogowych i platformach służących przewożeniu ciężkich ładunków.

Zobacz też: Jak koła wpływają na wydajność paleciaka?

 

 

Udostępnij Komentarze

Najlepiej pisze o tym: http://tech.money.pl/medycyna/artykul/praca-na-nocne-zmiany-przedwczesnie-postarza,115,0,1652595.html