Zipnews

Wybieramy i streszczamy najważniejsze wiadomości

rosja ukraina USA separatyści Unia Europejska państwo islamskie UE Niemcy dżihadyści putin prezydent Francja

Polska dołączy do ESO – organizacji badającej Kosmos

Nauka i Technologie

Polska podpisze mowę o przystąpieniu do ESO (Europejskiego Obserwatorium Południowego) jutro, 28 października. Ta założona w 1962 organizacja skupia obecnie 15 państw korzystających z obserwatoriów astronomicznych na półkuli południowej i utrzymujących je.

Do ESO należą obecnie trzy obiekty, znajdujące się w Chile – obserwatoria La Silla, Paranal oraz zespoły radioteleskopów na płaskowyżu Llano de Chajnantor. Warunki klimatyczne należą tam do wyjątkowo sprzyjających obserwacjom astronomicznym. ESO obsługuje także największą na świecie sieć radioteleskopów ALMA, a obecnie buduje teleskop optyczny o średnicy zwierciadła niemal 40 metrów (European Extremely Large Telescope – Ekstremalnie Wielki Teleskop Europejski).

Przystąpienie do ESO umożliwi polskim badaczom dostęp do najnowocześniejszego sprzętu astronomicznego na świecie, z którym będą pracować nie tylko polscy astronomowie, ale również inżynierowie, informatycy i specjaliści z innych dziedzin. Jak twierdzi dr Stanisław Bajtlik z Centrum Astronomicznego im. M. Kopernika PAN,„Podpisanie aktu przystąpienia Polski do ESO będzie ukoronowaniem wieloletnich starań podejmowanych w tym celu”.

poprzedni następny nastepny post

Najlepiej pisze o tym: http://wiadomosci.onet.pl/kraj/polska-przystapi-do-europejskiego-obserwatorium-poludniowego/yngvh

Udostępnij

Alpejskie kozice są coraz mniejsze, przez ludzi

Nauka i Technologie Alpejskie kozice efekt cieplarniany Kozice Zmiany klimatu zmiany klimatyczne Żółwie Żółwie Karetta Żółwie morskie zwierzęta

Od lat 80. ubiegłego wieku maleje rozmiar ciała alpejskich kozic, wykazuje 30-letni projekt badawczy nad tymi zwierzętami. Współczesne kozice są o 25 proc. mniejsze od osobników sprzed ponad ćwierć wieku, a zdaniem badaczy z angielskiego uniwersytetu w Durham, winę za to ponoszą zmiany klimatyczne. Z roku na rok robi się coraz cieplej, co zmienia zachowanie kozic – zamiast intensywnie szukać pożywienia, wylegują się całymi dniami albo szukają miejsca w cieniu.

Zdaniem badaczy dowodzi to, że wywołane przez ludzi zmiany klimatu okazują się nie tylko możliwe do zaobserwowania, ale zarazem odczuwalne dla zwierząt. Dotyczy to również innych gatunków i m.in. utrudnia oddychanie homarom oraz determinuje płeć przychodzących na świat żółwi morskich. W przypadku żółwi Karetta wraz z temperaturą rośnie odsetek samic i obecnie wynosi on 90 proc., a to zagraża dalszej egzystencji gatunku.

Udostępnij Komentarze

Najlepiej pisze o tym: http://tvnmeteo.tvn24.pl/informacje-pogoda/ciekawostki,49/kozica-homar-i-zolw-moga-wyginac-za-sprawa-zmian-klimatu,147278,1,0.html

Rodzaje ogumienia w wózkach widłowych

Oferty still

Wózki magazynowe mają wśród rodzajów ogumienia opony penumatyczne (pompowane), opony superelastyczne (pełne) i opaski superelastyczne. Opony do wózków można dostać w kolorze czarnym oraz w wersji niebrudzącej (np. zielone, białe lub szare).

Opony pneumatyczne (pompowane)

Wózki widłowe z oponami pneumatycznymi są przeznaczone do intensywnej eksploatacji. Głęboki bieżnik umożliwia przyczepność i trakcję. Diagonalna konstrukcja opon czyni je stabilnymi i bezpiecznymi. Opony są odporne na zużycie i mogą być stosowane nawet w trudnych warunkach eksploatacyjnych. Opony pneumatyczne montowane są do felgi za pomocą dętki i ochraniacza. Przy stosowaniu tego rodzaju ogumienia należy zwrócić uwagę na zachowanie zalecanego przez producenta ciśnienia powietrza. Zapewnia ono poprzeczną stabilność wózka, wytrzymałość, bezpieczeństwo przewożonego towaru i żywotność opon. W kategorii opon penumatycznych rozróżniamy opony diagonalne i radialne. Diagonalne są odporne na uszkodzenia ściany bocznej i są stabilne (oznaczenie opony diagonalnej – 23×9-10). Składają się ze stopki, kordu i bieżnika. Kord i stopka stanowią ochronę kołnierza felgi. Opony radialne dają wysoki komfort jazdy i mają niskie opory toczenia (oznaczenia opony radialnej (23x9R10). Składają się ze stopki, stalowego kordu, opasania i bieżnika. Przeznaczone są do ogólnych zastosowań.

66d0cf3661

Opony superelastyczne (pełne)

Ze względu na swoją konstrukcję, opony superelastyczne są mniej narażone na przebicia niż opony pneumatyczne. Opony superelastyczne wymieniane są na specjalnych prasach hydraulicznych i mają mniejszą amortyzację. W trakcie montażu opon wykorzystywane są: pierścienie stożkowe, specjalistyczne kosze i podstawki. Opona składa się z warstwy bazowej, warstwy amortyzującej, ściany bocznej i bieżnika. Ma niskie opory toczenia. Jest bezobsługowa i ma dużą stabilność statyczną.

Opaski do wózków jezdniowych podnośnikowych

Opaski do wózków wykonywane są z mieszanki gumowej. Są osadzone na stalowej opasce bądź mają stalowy oplot umieszczony wewnątrz gumowej opaski. Ich celem jest zapewnienie większej nośności i stabilności wózka. Mają wytrzymają konstrukcję, dzięki której nadają się do pracy w ciężkich warunkach. Są odporne na pęknięcia i nacięcia. Opaski wykorzystywane są w wózkach, maszynach drogowych i platformach służących przewożeniu ciężkich ładunków.

Zobacz też: Jak koła wpływają na wydajność paleciaka?

 

 

Udostępnij Komentarze

Najlepiej pisze o tym: http://tvnmeteo.tvn24.pl/informacje-pogoda/ciekawostki,49/kozica-homar-i-zolw-moga-wyginac-za-sprawa-zmian-klimatu,147278,1,0.html