rosja ukraina USA separatyści Unia Europejska państwo islamskie UE Niemcy dżihadyści putin prezydent polska

Planeta prawie taka jak Ziemia

Planetę o średnicy wynoszącej 1,1 średnicy Ziemi, leżącą w strefie zamieszkiwalnej, to znaczy w takiej odległości od gwiazdy, że możliwe jest występowanie wody w stanie ciekłym, odkryli astronomowie prowadzący obserwacje za pomocą Kosmicznego Teleskopu Keplera . Planeta znajduje się w systemie Kepler-186 odległym od Ziemi o około 500 lat świetlnych. Nowoodkryta planeta jest piątą z kolei w układzie, w którym gwiazda centralna jest karłem typu M, znacznie mniejszym i zimniejszym niż Słońce.

Najlepiej pisze o tym: http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114885,15821479,Odkryto_planete_wielkosci_Ziemi_w_strefie_zamieszkiwalnej_.html

Sztuczna krew do transfuzji

Nauka i Technologie hemoglobina komórki macierzyste krew

Substancję, która zastępuje ludzką krew i nadaje się do transfuzji wytworzył zespół naukowców kierowany przez prof. Marca Turnera z Uniwersytetu w Edynburgu. Badania kliniczne substytutu krwi mają zacząć się w 2016 roku. Brytyjscy naukowcy wykorzystali rodzaj komórek macierzystych zdolnych produkować hemoglobinę, inną drogą poszli badacze rumuńscy, którzy przed rokiem wytworzyli sztuczną krew na bazie innego białka i również planują badania kliniczne swojej sztucznej krwi.

Najlepiej pisze o tym: http://www.rp.pl/artykul/9129,1103225-Przelom-w-medycynie--sztuczna-krew-z-komorek-macierzystych.html

10 mln osób podróżuje z BlaBlaCar

Oferty BlaBlaCar emisja CO2 oszczędzanie podróż samochód tanie przejazdy

Serwis społecznościowy BlaBlaCar kontaktuje kierowców dysponujących wolnymi miejscami w swoich samochodach z pasażerami podróżującymi w tę samą stronę.

Dzięki BlaBlaCar kierowcy mogą oszczędzić na paliwie, a pasażerowie tanio i wygodnie dojechać na miejsce – najczęściej kierowca dowozi pod dom, a nie na dworzec.

Strona działa w 13 krajach europejskich, korzysta z niej 10 mln użytkowników. Właściciele szacują, że dzięki
ponad 3,2 miliarda wspólnie przejechanych kilometrów użytkownicy oszczędzili w tym roku łącznie ponad 260 milionów euro i zmniejszyli emisję dwutlenku węgla o 500 000 ton.